BLOG

Editorial | See All This #10, zomer 2018

Door Nicole Ex | juni, 2018

Het zomernummer van See All This kunstmagazine is uit! Met dit speciale nummer met 99 geniale vrouwen in de kunst, vieren we de stem van vrouwen. Een opmaat naar 100 jaar vrouwenkiesrecht volgend jaar. Lees hier het editorial van hoofdredacteur Nicole Ex. 

Ik stond voor Love Sick (1994) van Marlene Dumas in Museum of Modern Art in New York toen me een onwennig gevoel van trots en nationalisme overviel – ze hoort bij mijn land, dacht ik – om niet veel later te beseffen dat er een diepere laag van verbondenheid aan ten grondslag lag. Eén die te maken had met Dumas’ talent om met niet meer dan wat waterverf de gelaagdheid van het vrouwzijn te treffen – het woest aantrekkelijke, ronde, kwetsbare, krachtige, sensuele en hopeloos wispelturige van haar wezen. Als kijker voelde ik me opgenomen in Dumas’ rijk, waar ik me thuis voelde en begrepen.

Marina Abramović op de cover van See All This #10 (foto: Dusan Reljin)

In dit speciale zomernummer vieren we de stem van vrouwen met ‘99 geniale vrouwen in de kunst’ – een opmaat naar het 100-jarig vrouwenkiesrecht in 2019. Zeven curatoren, waaronder Marlene Dumas, beschrijven de kunstenaars die ze persoonlijk volgen en bewonderen. Hun bijdrage levert een avontuurlijke reis op door deels onontgonnen gebied (p. 51).

Naarmate de voorbereidingen van dit zomernummer vorderden, werd de inhoud meer urgent en persoonlijk geladen. Zoals kou in je botten gaat zitten, zo kwamen bij de redactie de nagetrokken feiten harder aan dan verwacht, want de geschiedenis van vrouwen in de beeldende kunst blijkt, zoals in de film en de literatuur, een kroniek van uitsluiting. Niet één vrouw wordt vermeld in de eerste edities (1961-62) van de twee belangrijkste standaardwerken over de geschiedenis van de Westerse kunst (p. 30). Motivatie? Gebrek aan talent.

See All This wil die hardnekkige overtuiging – bij mannen én bij vrouwen – graag weerleggen met het onwaarschijnlijke relaas over het leven van Elsa von Freytag-Loringhoven. Haar baanbrekende meesterwerk uit 1917, het urinoir, werd door Marcel Duchamp geclaimd. Een daad die hem tot op de dag van vandaag niet is aangerekend (p. 18). Nu blijkt dat de moderne kunst een oermoeder heeft, geen aartsvader, weten we dat vrouwen wel degelijk geniaal kunnen zijn. Tijd dus om de canon van de kunstgeschiedenis te herschrijven. Wat een geweldige uitdaging en viering van 100 jaar stemrecht in 2019!

– Nicole Ex, founding editor


See All This magazine #10 is te koop in de boekhandel, museumshop en online.

Reacties op Editorial | See All This #10, zomer 2018

laat een reactie achter

Uw beoordeling