KUNSTENAARS

Lijkt het een beetje?

Interview met Renie Spoelstra

Renie Spoelstra tekent landschappen met houtskool. Door ook ongrijpbare dingen zoals mist en weerspiegeling te tekenen, geeft ze haar werk een ziel: ‘Er is altijd meer aan de hand dan alleen het landschap.’

Je hebt zojuist – in vijf minuten – een zelfportret gemaakt. Lijkt het een beetje?
‘Een beetje. Ik ben niet zo goed in mensen tekenen, die boeien me niet zo.’

Zelfportret in vijf minuten

Beschrijf jezelf in een paar woorden?
‘Gevoelig, creatief, harde werker, betrokken, intuïtief, asociaal, liefde voor natuur en muziek.’

Op welk moment wist je dat je kunstenaar wilde worden?
‘Dat wist ik altijd al. Maar voordat ik rond mijn twintigste naar de academie ging, ben ik toch eerst nog aan drie andere studies begonnen.’

Wat zou je doen als je geen kunstenaar was?
‘Dan zou ik kunsthistorica zijn geworden. Of milieuactivist.’

Met welk materiaal werk je het liefst en waarom?
‘Met houtskool. Dat geeft me focus en minder keuzestress dan wanneer je met kleur werkt. Dat lijkt misschien beperkt, maar daarbinnen valt ontzettend veel te ontdekken.’

Wat is het uitzicht vanaf je werkplek?
‘Ik werk naast de A13. Ik heb mijn raam zo afgeplakt dat ik geen auto’s zie, alleen een snelwegscherm en lucht.’

Uitzicht vanaf werkplek

Heb je een opvallende (dagelijkse) gewoonte?
‘Ik heb in mijn atelier altijd een pot pindakaas. Dat eet ik elke dag: boterhammen met pindakaas.’

Wat neem je jezelf vaak voor?
‘Om mijn atelier eens grondig schoon te maken. Houtskool gaat overal zitten, zelfs de spinnenwebben zijn zwart!’

Wat is jouw thema?
‘Landschap met een psychologische werking. Door de lagen en technieken die ik gebruik, krijgt het een ziel. Alsof er iets onder de oppervlakte borrelt. De boeiendste dingen zijn nooit makkelijk te tekenen: mist, veranderend licht, schaduw, transparante lagen. Die dingen doen iets met de kijker. Er is altijd meer aan de hand dan alleen het landschap.’

Wat is kunst voor/volgens jou?
‘Iets dat overal los van staat, buiten alle logica, en toch van levensbelang.’

Wat hangt er thuis aan je muur?
‘Een vroeg werk van Roderick Hietbrink.’

Fotocollage Roderick Hietbrink

Door wiens ogen word jij het liefst gezien?
‘Die van mijn twee kinderen.’

Welk kunstwerk had je graag zelf gemaakt of bedacht?
‘Foto’s van Sally Mann. The Deep South serie vind ik betoverend. Het heeft iets mysterieus, maar niet op een platte manier. Als ik naar haar werk kijk, voelt het alsof we een soort zielsverwant zijn; alsof we hetzelfde zoeken. Ze laat je door middel van landschap in je eigen ziel kijken.’

Van wie zou je het geweldig vinden dat hij/zij werk van je aankocht?
‘Collega’s. En dan natuurlijk het liefst gewaardeerde collega’s.’

Titel en korte uitleg van je nieuwste werk?
‘Stretching Universe part 8: short II: Een Noors fjord, vanaf een boot gezien. Het is een stuk weerspiegeld panoramisch landschap, met zware, zwarte schaduwvlekken. Het laat goed zien wat ik zocht in Noorwegen: de weerspiegeling en abstractie, zowel onrust als rust. De lijn en de herhaling. In de vertekening van het water komt de onderhuidse dreiging mooi uit.’

Stretching Universe part 8: short II

Welke indruk wil je bij de kijker achterlaten?
‘Het werk moet de toeschouwer er langzaam inzuigen. Zoals een psychologische roman; het moet iets doen in het hoofd van de kijker.’

Als je één ding kon veranderen (aan de wereld)?
‘Minder egoïsme.’


De expositie Grand View / Narrow Mind van Renie Spoelstra is tot en met 15 juli te zien in Galerie Ron Mandos

Reacties op Interview met Renie Spoelstra

laat een reactie achter

Uw beoordeling