Wouter Paijmans (Loon op Zand, 1991) stelt voor het eerst achttien nieuwe schilderijen tentoon. De kunstenaar introduceert met deze serie de notie van het confectie schilderij. Het ‘origineel’ – een zwarte hoodie met een oranje voering die als applicatie op een ondergrond van deels bloempatronen en strepen is genaaid – is na vervaardiging weer uit elkaar gehaald om als blauwdruk te dienen voor het maken van imitaties in wit.
Paijmans werkte hiervoor tien uur per dag, zes dagen in de week in zijn eigen sweatshop, met zichzelf als opdrachtgever, manager en enige productiemedewerker. Een kunstenaar die zichzelf tot verveling plaagt en daarbij zijn kunstenaarschap in twijfel trekt. Want ben je nog wel kunstenaar als je je eigen werk reproduceert? Waar eindigt de autonome uitspraak en begint de handelswaar?
Het is verleidelijk om Paijmans’ confectie schilderijen als ironisch commentaar op de hedendaagse kunstwereld te lezen, waar elk kunstwerk ook een product met een prijskaartje is. Belangrijker is echter de romantische dwang om werk te maken die aan zijn praktijk ten grondslag ligt. Eerder al heeft Paijmans tweehonderd ooglapjes en driehonderd truien genaaid. ‘Misschien zijn absurditeit en gedrevenheid best goede startpunten om vanuit te werken’, zegt hij.
Beeld:
Wouter Paijmans, Confection painting, stripes and stars
Wouter Paijmans, Confection Painting, horse on Kimono, 2018/19 © Annet Gelink Gallery
Wouter Paijmans, Hoodies, 2018
Di - Zo : 11.00 - 17.00
Bezoekers over Wouter Paijmans