Het raster is de maat der dingen in het werk van Tomas Rajlich (1940). Zijn uitgangspunt is doorgaans een netwerk van horizontale en verticale lijnen, waar hij vervolgens met losse penseelstreek overheen schildert. Met een uitzonderlijk gevoel voor kleur, glans en substantie van de materialen die hij gebruikt, construeert hij zo geschilderde oppervlakken waarin textuur en structuur de hoofdrol spelen. De tentoonstelling in het Berlagekabinet presenteert een selectie uit een recente schenking van Rajlich, voor het eerst getoond in de context van de bestaande collectie van het Gemeentemuseum Den Haag.
Omringd door kunstenaars als Jan Schoonhoven, Armando, Herman de Vries en Henk Peeters, ontwikkelt Rajlich in de loop van de jaren zeventig zijn unieke beeldtaal. Aanvankelijk maakt hij voornamelijk inkttekeningen op papier met lijnenstructuren. Later ontdekt hij de mogelijkheden van verf en penseel, en groeit uit tot een van de belangrijkste vertegenwoordigers van de Fundamentele Schilderkunst. Verwant aan de minimal art, is dit een verzamelnaam voor werken waarin een onderzoek naar de formele eigenschappen van het schilderen – als schaal, lijn, vorm, kleur en materiaal – centraal staat. Kenmerkend voor Rajlichs oeuvre is zijn sensitieve benadering van het materiaal. Met een los schildergebaar en een gevoel voor materie, geeft hij het geschilderde oppervlak onnavolgbaar cadans.
Di - Zo : 10.00 - 17.00
Bezoekers over Tomas Rajlich – Verfstructuren