Wat hebben Theater Tuschinski, de Bijenkorf en de synagoge aan het Jacob Obrechtplein met elkaar gemeen? Ontdek dit en meer over de rol die Joden tussen 1880 en 1940 speelden in de ontwikkeling van toen populaire nieuwe kunst- en architectuurstijlen in Nederland, zoals art nouveau, Amsterdamse School en art deco. En kom te weten hoe zij deze ‘nieuwe kunsten’ aangrepen om in de samenleving mee te doen, op te klimmen en de eigen Joodse identiteit te benadrukken.
Nieuwe kansen, nieuwe kunst neemt je mee naar Nederland in de periode tussen 1880 en 1940, een hoopvolle tijd vol nieuwe technieken en idealen. De opkomst en bloei van nieuwe kunst- en architectuurstijlen biedt maatschappelijke kansen. Na lange tijd te zijn uitgesloten van beroepsgroepen en (kunst)verenigingen lukt het veel Joden nu eindelijk een zichtbare plaats te verwerven in de samenleving en de kunstwereld. De werken in de tentoonstelling maken de verhalen zichtbaar van Joodse makers én opdrachtgevers die er actief en zelfbewust voor kozen te integreren en emanciperen.
Lees hier meer >
Omslag beeld: Elias Ott (1883-1969; ontwerper), Programmaboekje van theater Tuschinski voor de film Vrije Vogels, ca. 1923, Lindebaum & Co (drukkerij), Joods Museum
Beeld rechts boven: Biscuitblik van warenhuis Hema, Maker en jaar onbekend, Blik, Joods Museum, bruikleen collectie HEMA Historisch Archief
Beeld rechts onder: Verpakte zakdoekjes van warenhuis De Bijenkorf, Maker onbekend, ca. 1938, Papier, karton en katoen, Joods Museum
ma - zo : 11.00 - 17.00
Bezoekers over Nieuwe kansen, nieuwe kunst