Een opgestoken duim, een venster met uitzicht op een regenboog, een houten tuinhek. Met een mengeling van Pop Art en comics schept Morgan Betz (Amsterdam, 1974) een heel eigen beeldtaal waarin kunstgeschiedenis als High Art en comics en beeldreclames als Low art onder een hoedje spelen. In de Projectenzaal van Gemeentemuseum Den Haag hangen twaalf nieuwe schilderijen dicht naast elkaar op een rij, als een fries. Grote doeken met kleurrijke, speelse afbeeldingen. Buiten verrast Betz met een driedimensionaal beeld in de vijver.
Meer dan ooit is schilderkunst een medium waarin kunstenaars een veelvoud aan mogelijkheden ter beschikking staan. Onze huidige beeldcultuur kan als een bedreiging van de schilderkunst worden gezien, maar ook als een ongelofelijke kans. Morgan Betz maakt juist gretig gebruik van de vele mogelijkheden.
Betz is een dagdromer en tekent en schildert wat hij op zijn netvlies krijgt. Maar niet alles dat hem voor de voeten loopt is een potentieel schilderij. Aan de beslissing er een werk van te maken gaat een lang proces vooraf van wikken en wegen, van zoeken en kijken, naar beelden die potentie hebben en beelden die hemzelf interesseren. Hij visualiseert daarbij herinneringen, associaties en gevoelens. Hekken, ramen en deuren kunnen zo poorten worden naar de verbeelding. Het venster, bijvoorbeeld, is sinds 2010 een terugkerend motief in zijn werk. Het verwees oorspronkelijk naar het nachtelijke raam in een appartement in New York waar hij als kind met zijn vader logeerde. Maar nu is het een motief of een gereedschap dat uitzicht biedt op onbekende werelden.
Di - Zo : 10.00 - 17.00
Bezoekers over Morgan Betz – Flies on Milk, Green Eggs & Ham