Sinds begin jaren negentig werkt John Riddy (Northampton, 1959) in series, eerst in zwart-wit, later ook in kleur. Karakteristiek voor zijn foto’s is de verstilling. Levende wezens zijn slechts sporadisch te zien – stad en platteland zijn gedompeld in een roerloze rust. Gefotografeerd in verschillende landen – van Engeland en Italië tot Japan, Zuid Afrika en de Verenigde Staten – vormt het contrast tussen oud en nieuw, tussen de bestaande architectuur en de gevolgen van de vooruitgang, een terugkerend thema in zijn werk.
John Riddy kiest voor plekken die de meeste mensen bekend voorkomen: ‘Hoe alledaagser het onderwerp, des te groter de complexiteit als het wordt getransformeerd binnen het medium. Ik denk dat het nabeeld boeiender is en het werk langer houdbaar als het correspondeert met wat wij beschouwen als gedeelde ervaring.’
John Riddy kon na zijn studie schilder- en beeldhouwkunst zijn draai niet vinden. Hij ontvluchtte zijn atelier en begon als fietskoerier onderweg te fotograferen. Als zoon van een gedreven amateurfotograaf had hij weliswaar enige ervaring met het medium, maar door zelfstudie en de praktische adviezen in drie boeken van de Amerikaanse fotograaf Ansel Adams, The Camera, The Negativeen The Print, maakte hij zich het vak eigen.
Diverse musea hebben werk van Riddy in de vaste collectie, zoals o.m. Tate, The Victoria and Albert Museum, The Art Institute of Chicago, Stedelijk Museum Amsterdam en De Pont museum in Tilburg.
Di - Zo : 11.00 - 17.00
Bezoekers over John Riddy – Photographs