De tentoonstelling Futures Past & Present toont het werk van vier vrouwelijke fotografen: Céline van Balen, Julie Greve, Esther Kroon en Helga Paris. Hun afzonderlijke geschiedenissen staan in principe los van elkaar, maar ze hebben ook iets gemeen: het gaat om vier fotografen met een groot talent, van wie de opkomst – of ondergang – van hun carrière wordt bepaald door bijzondere factoren, die variëren van persoonlijke omstandigheden tot de invloed van het lot en plaats en tijd van geboorte.
Wat deze vier fotografen verder verbindt, is hun grote talent om een direct engagement met hun onderwerp aan te gaan, dat zich vooral uit in hun portretten. Hun modellen worden geportretteerd in hun kracht en waarde, en met het subtiele onderscheid van hun persoonlijkheid. Dat deze fotografen dat zo goed kunnen heeft misschien te maken met het feit dat ze vrouw zijn. Zoals Van Balen ooit zei: ‘Ik denk dat onze betrokkenheid daarmee wel heeft te maken. Mannen komen in de regel hun onderwerp niet zó na als wij, het zou ze in elk geval veel meer moeite kosten.’
Van Balen en Kroon maakten deel uit van een generatie Nederlandse fotografen die begin jaren negentig van de vorige eeuw in de kunstwereld internationale bekendheid kreeg. Van beiden werd de carrière voortijdig afgebroken. Helga Paris werd in 1938 geboren in Gollnow, Pommeren, het huidige Goleniow in Polen. Haar bijzondere oeuvre was als gevolg van de Koude Oorlog lange tijd nauwelijks bekend aan de westzijde van het IJzeren Gordijn. Nu zij op hoge leeftijd is, krijgt haar werk voor het eerst buiten Duitsland de aandacht die het verdient. Van de veelbelovende jonge Deense fotografe Julie Greve wordt in Futures Past & Present onder meer het afstudeerwerk getoond, dat zich onderscheidt door een bijzondere kwaliteit. In haar werk toont Greve een talent voor het maken van portretten dat zich kan meten met dat van Van Balen, Kroon en Paris.
Di - Zo : 11.00 - 18.00
Bezoekers over Futures Past & Present