In het depot is een presentatie met hoogtepunten uit de museumcollectie te zien. Depot Boijmans Van Beuningen is een werkgebouw. Bezoekers zien in eerste instantie de achterkanten van schilderijen die het verhaal vertellen over hun levensloop, van welk materiaal ze zijn gemaakt en over manieren van inlijsten.
De topstukken uit de collectie kun je gewoonlijk zien in de zalen van het museum. Omdat het gebouw nu gesloten is voor renovatie, tonen we een selectie van de hoogtepunten in het depot. Voor het eerst sinds de sluiting van het museum in mei 2019 zijn veertien schilderijen, waaronder meesterwerken van Bosch, Kandinsky, Monet, Mondriaan en Basquiat, tot begin 2024 te zien in het depot (A3.08 – Galerie I).
In de presentatie werken we voor het eerst met ‘glazen ezels’, een presentatievorm naar ontwerp van de Italiaans-Braziliaanse architecte Lina Bo Bardi (Rome 1914- São Paulo 1992). Zij bedacht de glazen ezels voor het nieuwe gebouw van het Museu de Arte de São Paulo (1968). Voor haar was het een middel om schilderijen te ontdoen van hun ‘heilige’ karakter. Het zijn handgemaakte objecten die ook een achterkant hebben. De schilderijen hangen niet aan de wand, maar aan staanders in de vrije ruimte. Vanwege het transparante glas kun je ook de achterkanten bekijken. Deze geven informatie over het materiaal, de techniek en de herkomst van de schilderijen.
Di - Zo : 11.00 - 17.00
Bezoekers over Depot Boijmans Van Beuningen | Hoogtepunten uit de museumcollectie