De Amerikaanse fotograaf Deana Lawson (1979) wordt geroemd als een van de meest fascinerende fotografen van haar generatie. In haar werk, dat wordt vergeleken met dat van Diane Arbus, Jeff Wall en Carrie Mae Weems, zoekt Lawson naar een uitdrukking van de persoonlijke kracht van haar modellen. In de afgelopen tien jaar ontwikkelde zij een taal om hun identiteit te vangen in intieme portretten in een huiselijke omgeving. Pakkende weergaven van rituelen en ceremonies die deze identiteit versterken, omringen de naakte of halfnaakte hoofdfiguur die contact maakt met de kijker, met een blik zo intens dat het de kijker is die zich naakt voelt.
Deana Lawson concentreert zich op de ervaring van de zwarte mens in de gehele diaspora, zowel in verschillende Amerikaanse staten als in het Caribisch gebied en Afrika. Ze onderzoekt wat de diaspora kan omvatten, niet alleen in historisch, maar ook in materieel en emotioneel opzicht, stelt Megan Steinman, curator van haar tentoonstelling in The Underground Museum: ‘[Her works] are really meant to represent the breadth and depth of the diaspora, and what could be defined as a black universal experience, if one could even try to think about that.’
Lees het interview met Deana Lawson in See All This. Bestel hier.
Beeld:
Deana Lawson, Nicole, 2016, collectie Huis Marseille
Deana Lawson, Eternity, 2017, collectie Huis Marseille
Di - Zo : 11.00 - 18.00
Bezoekers over Deana Lawson