Honderd jaar geleden brak de Russische revolutie uit, en het Stedelijk kijkt daar op terug met affiches, drukwerk, films en beeldende kunst uit de collectie.
Na de Russische revolutie en de erop volgende burgeroorlog (1917-1922) zette het regime economische hervormingen in gang waarbij het politieke affiche en de film effectief werden ingezet als propagandamiddel. De filmkunst was na de revolutie in een stroomversnelling geraakt. Per jaar werden meer dan honderd films uit de gehele wereld uitgebracht, samen met werk van Russische regisseurs als Sergei Eisenstein en Dziga Vertov.
Vanwege zijn publieke functie was het affiche een aantrekkelijk medium voor kunstenaars die wilden bijdragen aan de socialistische samenleving. Sommigen vonden de traditionele spotprent het meest geschikt om het proletariaat te bereiken. Anderen gebruikten fotografische en filmische montagetechnieken in een nieuwe, constructivistische beeldtaal. Montage nodigde de kijker uit zelf verbanden te leggen, actief te denken. De verlangde zelfwerkzaamheid van de toeschouwer bleek echter al snel te hoog gegrepen. Daarom werd fotomontage op bevel van Stalin in 1932 van de hand gewezen als obscuur ‘formalisme’ en vervangen door een documentair socialistisch realisme, waarin de nieuwe Sovjetmens heroïsch werd geportretteerd.
Dagelijks : 10.00 - 18.00
Bezoekers over Constructie van de nieuwe mens