Met grote, getekende installaties trekt Abdelkader Benchamma (Mazamet, 1975) de lijnen tussen het verleden en het heden door. Hij laat zich inspireren door grote meesters als Bruegel en de navolgers van Jheronimus Bosch. Speciaal voor het Noordbrabants Museum maakt Benchamma een nieuw werk op locatie. Zijn getekende landschappen spreiden zich uit en veranderen de museumzalen naar een plek die allerlei herinneringen lijkt op te roepen. Hij gebruikt inkt om de schilderingen direct op de muren te maken.
Benchamma’s inspiratie sluit aan bij werken uit de collectie van het museum, zoals het door Jheronimus Bosch geïnspireerde De verzoeking van de Heilige Antonius. Benchamma koos ook enkele zwart-wit gravures van Bruegel uit voor de tentoonstelling. Deze werken zijn ook te zien, zodat oud en nieuw écht door elkaar lopen. Ook is er ander werk te zien, zoals tekeningen, animaties en steendrukken.
Beeld:
Abdelkader Benchamma, Untitled (After Breugel engraving), 2024, Inkt op papier op doek, 65 x 45 cm (afm. zonder lijst), Courtesy of the artist and TEMPLON, Paris – Brussels – New York
Abdelkader Benchamma, Kometenbuch-Barrage, 2023, Inkt op papier op doek, 31,5 x 23,5 x 3,5 cm., Courtesy of the artist and TEMPLON, Paris – Brussels – New York
Di - zo : 11.00 - 17.00 uur
Bezoekers over Abdelkader Benchamma | Landscape of the fall