Magazine

No. 26 - Zomer 2022

Bereid je voor om je tanden te zetten in ons vlezigste nummer ooit, geïnspireerd door het werk van kunstenaar Francis Bacon die de grens tussen mens en beest laat vervagen. Verlustig je aan tweehonderd pagina’s vlees in al zijn verschijningsvormen, tegen een achtergrond van het complete spectrum van menselijke huidtinten. Word betoverd door mythische schepsels, half mens-half beest, godheden die door hun verbondenheid met de natuurlijke wereld in het bezit blijken van iets bovenmenselijks. See All This #26 onderzoekt onze liefdevolle relatie met andere dieren, en is een noodzakelijke reminder dat we uiteindelijk allemaal vlees zijn.
Een nummer over vlees en dieren kan niet zonder de onnavolgbare werken van Francis Bacon. De schilder verlegde de grenzen van wat mens en dier van elkaar zou onderscheiden, en sprak de wens uit om 'te schilderen als Velázquez, maar met de textuur van de huid van een nijlpaard'.
Voor het eerst te lezen in See All This: de Nederlandse vertaling van het gedicht The Touch van Anne Sexton. ‘Het is te persoonlijk; het is een biecht; je kunt dit niet schrijven, Anne.’ De dichter Anne Sexton begon als min of meer conventionele schrijver, maar verscherpte haar verzen gaandeweg. Ze schreef over intieme en verboden onderwerpen, zoals in haar ‘Love Poems’, waarmee ze uiteindelijk de Pulitzer Prize won: ‘Een viering van aanraking... fysieke en emotionele aanraking.’

IN DIT NUMMER

 
  • Een kort scifi-verhaal over aliens die zich verbazen over wezens van een andere planeet die gemaakt zijn van vlees en daarmee kunnen praten en denken: ‘Denkend vlees! Je vraagt me om in denkend vlees te geloven!’ ‘Ja, denkend vlees! Bewust vlees! Liefhebbend vlees. Dromend vlees. Het vlees is alles! Zie je het voor je?’
  • Mensen die liever voor een huisdier kiezen dan voor een partner of een kind: ‘Ongeveer 44% van de mensheid knuffelt liever met hun huisdier dan met hun levenspartner.’ 
  • Francis Bacon en zijn geest bezeten door dieren, vlees, en de kleur van bloed. ‘Zijn hele leven was een vuurwerkshow.’ 
  • Zeemeerminnen, sfinxen en centaurs — mythische en heroïsche mensdieren: ‘Picasso omarmde de centaur als zijn nieuwe avatar.’ 
  • Patrijzen, fazanten en wildezwijnen pronken op zeventiende-eeuwse stillevens, maar hoe zit het met het vlees van de toekomst? ‘De geur, de smaak, de bite, het lekkerste wat je je kunt voorstellen.’
  • Het zinderende feest van huid op huid, waar we tegenwoordig vaker aan herinnerd moeten worden: ‘Ik had me niet gerealiseerd hoezeer ik die aanraking nodig had, hoe hongerig mijn huid was.’
  • Het gedicht The Touch van de weergaloze Anne Sexton, voor het eerst vertaald in het Nederlands: ‘En dit alles is een metafoor. Een doodgewone hand – alleen eenzaam, snakkend naar iets om aan te raken.’
  • Tentoonstellingstips voor dit seizoen
  • Boekentips
  • De kleuren van de pagina’s in dit nummer zijn geïnspireerd op Humanae, een werk van kunstenaar Angélica Dass, waarmee ze de huidskleuren van de mens in beeld brengt.