BLOG

Zo sexy … | Tracey Emin over Gustave Courbet

Door Sarah Knigge | juli, 2020
‘Zo sexy… Ik kwam vaak in de problemen door mijn liefde voor dit werk,’ vertelt kunstenaar Tracey Emin in het ‘Zomer van de Liefde’-nummer van See All This. ‘Ik heb zelfs ooit gezegd dat er op de wereld geen heteroseksuele man is die niet zijn hoofd daar neer wil leggen, veel vrouwen ook.’

Tracey Emin opent ons liefdesnummer met haar keuze voor het negentiende-eeuwse schilderij L’Origine du monde van Gustave Courbet. Zijn bekendste en meest omstreden werk dat waarschijnlijk werd gemaakt in opdracht van de Turks-Egyptische diplomaat Khalil-Bey (1831-1879). Emin: ‘Zo sexy… Ik kwam vaak in de problemen door mijn liefde voor dit werk. Ik heb zelfs ooit gezegd dat er op de wereld geen heteroseksuele man is die niet zijn hoofd daar neer wil leggen, veel vrouwen ook. Ik geniet van de macht die het uitstraalt. Intelligentie, herinnering, de liefde, ze leven in elk deel van ons lichaam.’

Gustave Courbet, L’Origine du Monde, 1866, Musee d’Orsay

Bad girl of British art

Ook Emins werk is omstreden. Al vroeg in haar carrière wordt ze bestempeld als de ‘bad girl of British art’, en voor haar nominatie van de prestigieuze Turner Prize in 1999, toont ze My Bed, een installatie met een onopgemaakt bed, bevlekte lakens, lege pakjes sigaretten, condooms en drankflessen. Sindsdien kennen we haar als de kunstenaar die haar diep persoonlijke, pijnlijkste herinneringen met ons deelt in haar schilderijen, tekeningen en installaties.

Tracey Emins werkplek tijdens de lockdown in Londen

Lockdown

Tijdens de lockdown werkte Tracey Emin in haar huis in Londen aan een nieuwe serie die je nu online kunt zien via White Cube gallery. Emin laat ons binnen in de kamers van haar huis en haar gedachten: “My Beautiful new world. My secret life with a direct line to heaven. Sending messages via conversation with the birds. People keep asking how I am. Nine weeks alone is very easy.. ten years alone is harder. I thrive on solitude. I am an artist, I see the world in a very singular way. The more isolation, the more clarity I have. It may be warped and unreal, but it’s mine. I don’t want the world to suffer but I want to stay in my bubble of happiness and well being. I want to take this feeling with me, a clear slow positive energy. I WANT TO LIVE.”

Klik hier om de tentoonstelling te bekijken (te zien t/m 2 augustus 2020).

 

Tracey Emin, It – didnt stop – I didnt stop, 2019 (links), Edvard Munch, Crouching Nude, 1917-19 (rechts)

Tracey Emin & Edvard Munch

In november staat er een grote tentoonstelling met werk van Tracey Emin gepland in The Royal Academy of Arts in Londen: Tracey Emin / Edvard Munch — The Loneliness of the Soul. Een tentoonstelling over Emins levenslange fascinatie met de schilder Edvard Munch al in 1998 liet Emin haar liefde voor Munch blijken meet haar film Homage to Edvard Munch and all my dead children.

Deze tentoonstelling is te zien van 15 november t/m 28 februari 2021 en reist daarna door naar het Munch Museum in Oslo. Klik hier om meer te lezen >


Lees meer over Tracey Emins keuze voor Gustave Courbet en de favoriete werken over de liefde van 25 andere gastcuratoren in het ‘Zomer van de Liefde 2020’-nummer van See All This kunstmagazine. Klik hier >

Reacties op Zo sexy … | Tracey Emin over Gustave Courbet

laat een reactie achter

Uw beoordeling