BLOG

Tuymans in Venetië

Door Nicole Ex | april, 2019
“Tuymans’ werk is zacht en omfloerst, totdat je over het onderwerp leest, dan zijn zijn doeken als een mokerslag.” Afgelopen weekend bezocht hoofdredacteur Nicole Ex de opening van de tentoonstelling La Pelle in Palazzo Grassi in Venetië, een must see!

Zielsverwant

“Oh yes, it was my Venice! Beautiful, With melancholy, ghostly beauty…” (Ada Cambridge, 1875). En nu was ik terug in Venetië. Schitteringen op lichtgroen water, nieuw lentelicht op de eeuwenoude palazzo’s van het Canal Grande. Voorbij de stroom van toeristen, voel ik de grondtoon van de van de stad: melancholisch, uitbundig en van uitzonderlijke schoonheid. De betoverende stad die voelt als een zielsverwant.

Luc Tuymans’ portret van Albert Speer in Palazzo Grassi (links), Nicole Ex overhandigt het nieuwe nummer van See All This aan Luc Tuymans die op de cover staat, links Catherine de Zegher die Tuymans interviewde (rechts)

Als een mokerslag

Die middag opent de tentoonstelling La Pelle in Palazzo Grassi, de overzichtstentoonstelling van Luc Tuymans, de kunstenaar die Catherine de Zegher interviewde voor ons lentenummer. Wanneer ik Palazzo Grassi binnenloop, is het eerste wat opvalt hoe het palet van Tuymans past bij de tonen van het interieur van het Palazzo en de omliggende stad. Schijnbaar licht en toegankelijk zijn zijn werken, waardoor je je er zonder moeite voor openstelt. Het zijn fluisteringen, totdat het onderwerp van zijn werken tot je doordringt, dan zijn de doeken als een mokerslag: het portret van Albert Speer, experimenten op Joden in Auschwitz. Opgebouwd van licht naar donker, in tegenstelling tot zijn Vlaamse voorgangers, zoals Van Eyck, die van donker naar licht werkten.

Mountains, 2016, olieverf op doek (links), The Book, 2007 en The Valley, 2007 (rechts) (foto’s: Nicole Ex)

Je wil terug

“Een schilderij is iets dat langzaam waargenomen wordt en doorwerkt in de herinnering van de kijker,” zegt Luc Tuymans in het interview met Catherine de Zegher. Ik geloof niet dat hij gelijk heeft dat een schilderijen langzaam worden waargenomen – ik meen dat we gemiddeld zo’n 9 seconden naar een kunstwerk kijken – maar zeker is wel dat zijn doeken bij je blijven en dat het werken zijn waarnaar je terugwil, om de gelaagdheid ervan te doorgronden.

Kom je naar Venetië? Dan leid ik je graag rond op de tentoonstelling. Stuur ons een mail!
Wil je een geheel verzorgde reis in juni of oktober naar Venetië en de Biënnale? Klik hier.


Lees het interview met Luc Tuymans in het lentenummer van See All This. Te koop in de shop.
De tentoonstelling La Pelle is t/m 6 januari 2020 te zien in Palazzo Grassi, Venetië.

 

 

Reacties op Tuymans in Venetië

laat een reactie achter

Uw beoordeling