BLOG

Op bezoek bij Arno Kramer

Door Ferry Piekart | mei, 2016

Rond Pasen lieten we een prachtige tekening van een haas zien, gemaakt door Arno Kramer. Met daarbij een simpele oproep: schrijf je in voor onze nieuwsbrief en vertel ons waarom jij die haas zou willen hebben. Uit een paar honderd reacties kozen we Nienke Hoogvliet. Vorige week was het dan zover: See All This bracht samen met Nienke een bezoek aan het atelier van Arno Kramer. Om de haas op te halen. Het werd een bijzondere ontmoeting. 

In de auto, onderweg naar de Achterhoek, leren we Nienke kennen. Drie jaar afgestudeerd aan de Kunstacademie, en druk bezig met haar eigen studio. Nienke doet bijzondere dingen. Ze houdt zich onder andere bezig met vissenleer. Niet onverdienstelijk: een met vissenleer bekleed krukje van haar hand is onlangs in een galerie in New York verkocht. Speciaal voor Arno Kramer heeft ze een stuk huid van een zalm gelooid en opgespannen. Als dank voor de prachtige tekening, waarvan ze stellig gelooft dat die haar tot in de lengte der dagen zal inspireren om mooie dingen te maken.

Rijp en groen

Arno ontvangt ons met koffie en koek. Voordat we zijn atelier bezoeken, toont hij zijn eigen collectie tekeningen. ‘Tekeningen verzamelen is tenminste nog leuk’, zegt hij. ‘Schilderijen zijn duur. Tekeningen zijn nog betaalbaar.’ Niet dat de tekenaar zelf elke keer de portemonnee trekt overigens; niet zelden komt Arno Kramer aan een mooi nieuw werk door simpelweg een tekening van hemzelf te ruilen met de tekening van een ander. Daarbij ruilt hij met gemak ook met een student van de kunstacademie, want het gaat hem niet om de waarde of de status. Hij wil simpelweg mooie dingen aan de muur hangen. ‘Hier hangt rijp en groen naast elkaar’, zegt hij terwijl hij naar een wand vol tekeningen wijst. ‘Een beginnende tekenaar naast een Dumas.’

Diep zwart

'See All This' van Arno Kramer

De tekening ‘See All This’ van Arno Kramer ligt klaar in zijn atelier.

Als we het atelier binnenlopen, valt ons oog meteen op de tekening van de haas. Hij ligt al klaar op een laag kastje, mooi in het gedempte licht dat het atelier binnenvalt. ‘Ik heb hem met potlood getekend’, vertelt Arno. ‘Daar ben ik de laatste tijd mee aan het experimenteren. Ik tekende altijd veel met houtskool.’
Potlood glimt, en dat betekent dat elke foto die we op See All This hebben geplaatst, maar slap aftreksel is van het echte werk. Nog nooit zagen we zulk diep zwart in een potloodtekening.

Zeewier

Terwijl Nienke aangeeft dat ze kriebels krijgt om ook weer te gaan tekenen – iets wat Arno enthousiast aanmoedigt – valt ons oog op een wand met tekeningen aan de andere kant van het atelier. Het is een verzameling tekeningen waarvan er een aantal dierenfiguren tonen, en andere tekeningen wat abstracter blijven. Eén werk springt er meteen uit: een tekening van zeewier. Een bizar toeval, want onderweg in de auto vertelde Nienke hoe zij zich (naast vissenleer) bezighoudt met zeewier. Ze maakt er onder andere natuurlijke kleurstoffen van. ‘Niet alleen groen’, vertelde ze, ‘maar zelfs kleuren als roze en paars.’ Nienke is gefascineerd door het gebruik van dit materiaal, dat in grote hoeveelheden aanspoelt op stranden, en vaak alleen maar als afval wordt gezien. In Ierland kent ze kuststreken waar het zeewier metersdik op het land achterblijft.

Het is voor Arno geen onbekend verhaal: hij komt vaak in Ierland, en heeft het zeewier zelf zien liggen. Het inspireerde hem kennelijk zelfs tot een tekening. Hij is gefascineerd door de mogelijkheden, en vraagt Nienke om hem eens een zeewier-kleurstof op te sturen als ze zover is.

Tussen de werken aan de wand in het atelier van Arno Kramer, hangt een tekening van zeewier.

Tussen de werken aan de wand in het atelier van Arno Kramer, hangt een tekening van zeewier.

Inlijsten

Dat alles wisten we niet toen we Nienke kozen als de gelukkige nieuwe eigenaar van ‘de haas’. Het toeval wilde dat Arno en Nienke meer gemeen hadden dan wij konden bevroeden. Arno pakte de tekening van de haas zorgvuldig voor Nienke in, en gaf hem mee. ‘Inlijsten met een dubbele passe-partout, zodat de tekening het glas niet raakt’, gaf hij nog als tip mee. We vertrokken met het gevoel dat het een bijzondere ontmoeting was geweest – en dat ‘de haas van See All This’geen betere bestemming had kunnen krijgen.

Nienke Hoogvliet en Arno Kramer in gesprek in zijn atelier.

Nienke Hoogvliet en Arno Kramer in gesprek in zijn atelier.

 

Reacties op Op bezoek bij Arno Kramer

laat een reactie achter

Uw beoordeling