‘Porselein is zulk licht materiaal. Je kunt het zonlicht erdoorheen zien schijnen.’ Edmund de Waal is geobsedeerd door porselein en schreef er een boek over, De witte weg. Voor het eerste nummer van See All This fotografeerde Gautier Deblonde hem in zijn atelier in Londen.
‘Porselein is licht, terwijl de meeste dingen zwaar zijn’
‘Porselein begint elders, neemt je mee naar elders. Wie zou er niet door geobsedeerd worden?’
‘Ik heb Moby-Dick gelezen. Dus ik ken de gevaren van wit’
‘Die potten wilde ik ook ooit kunnen maken: een kwestie van textuur en toeval, goed in de hand liggend, robuust en gericht op dagelijks gebruik’
‘Ik ben pottenbakker, zeg ik als mij wordt gevraagd wat ik doe’
‘Mijn obsessie voor wit – een hang naar iets dat je zo puur, zo totaal meesleept dat je getransformeerd, veranderd raakt en het gevoel hebt dat je opnieuw kunt beginnen’
‘Bij andere kleisoorten zijn oneffenheden te overleven, maar bij porselein is dat riskant. Je fouten, je achteloze beslissingen komen aan het licht’
‘Wit is mijn verhaal. Vanaf mijn allereerste pot’
De citaten zijn afkomstig uit de proloog van het onlangs verschenen boek van Edmund de Waal: De witte weg – verslag van een obsessie (De Bezige Bij, 2015). In 2010 publiceerde hij het veelvuldig bekroonde De haas met de amberkleurige ogen, waarin hij op zoek gaat naar het verhaal achter een verzameling Japanse netsukes die al eeuwen in de familie is.
In het Rijksmuseum is de installatie An Idea (for the Journey), 2013, van Edmund de Waal te zien.
Deze fotoreportage verscheen eerder is ons eerste nummer. Het tweede nummer verschijnt op 26 mei 2016.
Reacties op In de studio van Edmund de Waal