BLOG

BREAKING-de-week #1 – #10 | See All This in quarantaine

Door Redactie See All This | juni, 2020

Toen het land half maart in lockdown ging, besloten we een extra BREAKING-de-week-kunstbrief te introduceren om de quarantainetijd met een extra dosis kunst te kunnen te overbruggen. Met iedere week een bericht van hoofdredacteur, een nieuwe aflevering van de podcast ‘Even bellen met’ en 6 tips voor thuis. Lees hier alle 10 edities terug!

BREAKING-de-week #1

© David Shrigley

 

 

25 maart 2020

En nu maar hopen dat kunst een eerste levensbehoefte is,” schreef onze art director Sabine Verschueren maandag in haar mail. Hmm, dacht ik. Niet slecht. Stel dat dat de uitkomst is van de komende acht weken, dat we ontdekken dat kunst, muziek en literatuur eigenlijk onmisbaar zijn. Met het aanbieden van deze extra kunstbrieven kun je voor jezelf kijken of dat zo is. Voor mijn neef Sjarel Ex, directeur van Boijmans, is het een uitgemaakte zaak. Hij vertelt je erover in onze eerste aflevering van ‘Even bellen met …’ 

Lees verder >

 

 

 

 

BREAKING-de-week #2

© David Shrigley

 

1 april 2020

Stel nou dat we al lantefanterend een nieuwe wereldorde scheppen, dat we hangen en niksen met een missie?! We wisten natuurlijk best dat we als mensheid aan het doordraaien waren, maar begrepen niet hoe we dit konden stoppen. En nu zitten we (ziek) in onze pyjama’s thuis, terwijl er ondertussen een reset op wereldschaal plaatsvindt, en op het persoonlijke vlak. “Er is een wereld voor en een wereld na,” zegt Sandra den Hamer, directeur van EYE Filmmuseum, in ‘Even bellen met …’. Laten we het evenwicht hervinden. In het park laat een vader met zijn dochtertje een vlieger op. Verderop zit iemand stil op een bankje. Dat dus! Spijbel ze.

Lees verder >

 

 

 

BREAKING-de-week #3

© David Shrigley

 

8 april 2020

In de keuken staat de klok stil op vijf voor half zeven, de wekker in de slaapkamer is gestopt en zelfs de hond draait geen rondjes naast zijn etensbak om 18.00 uur stipt. Nu voor iedereen het dagelijkse ritme is ontregeld, kun je zelfs op de tijd de klok niet meer gelijk zetten. Om een besef van tijd te krijgen, heb je wisselingen in de dagen nodig, en hoogte- of dieptepunten waaraan je kunt meten of iets ervoor of erna kwam. Is het leven monotoon, wordt het tijdloos. Maar met een beetje geluk weet ik wanneer de avond valt, want — met de wind mee — klinken hier tussen negen en halftien de prachtige, heldere Damiaatjes, de middeleeuwse klokken van de St.-Bavokerk, een oud teken dat de stadspoorten gingen sluiten voor de nacht.

Lees verder >

 

 

BREAKING-de-week #4

© David Shrigley

 

15 april 2020

Je rijdt op nat asfalt met hoge snelheid en moet een rij van pylonen ontwijken. Je verliest grip, drukt op de rem waardoor je in een slip raakt, en ziet vervolgens de vangrail op je afkomen. ‘Doe het nog een keer,’ zegt de instructeur. En nu zonder te remmen en met je ogen gericht op het punt waar je naartoe wil. Gas. Bocht. Drift. Doelwit. Sturen. Controle. Die slipcursus was een belangrijke levensles. Als je je ogen richt op iets waarvoor je bang bent — de boom langs de weg — klap je er frontaal op, target fixation heet dat. Dus als je je zorgen maakt dat straks ‘alles weer helemaal teruggaat naar het oude’, richt dan je blik op je gedroomde toekomst. 

Lees verder >

 

BREAKING-de-week #5

© David Shrigley

 

22 april 2020

Hij denkt aan een wit schilderij dat een coma voorstelt. Of aan Guernica (1937) van Picasso — een voorstelling van de wereld in brand, geschilderd in de kleuren van de schemer. Want er zijn kunstwerken die een tijdsgewricht kunnen samenvatten, zegt Mark Grol, directeur van PAN Amsterdam, in de nieuwe aflevering van Even bellen met… (luister hieronder). Ook deze lockdown krijgt zijn eigen iconische beeld. Het wordt nog gemaakt, of bestaat al, als een werk met een vooruitwijzing die we nu pas kunnen begrijpen.
 
‘Het bestaansrecht van kunstenaars is hun verbeelding. We moeten een samenleving creëren waarin we iets hebben wat groter is dan onszelf,’ zei dichter en acteur Ramsey Nasr dit weekend in Buitenhof.
Lees verder >

 

BREAKING-de-week #6

© David Shrigley

29 april 2020
Toen ik afgelopen herfst Japan bezocht, zag ik op de Aichi Triënnale in Nagoya de video Everyday Maneuver (2018) van Yuan Goang-Ming uit Taiwan. Een video die met een drone is gemaakt tijdens de jaarlijkse evacuatie-oefening — wanneer de stad Taipei dertig minuten is uitgestorven omdat iedereen thuis is of in de schuilkelder zit — met het geluid van een luchtalarm eronder gemonteerd. Ik zag in Yuans video een alarmerende vooruitblik, want simpel: op een dag keert de wal het schip. Maar wat me voorkwam als onvermijdelijk, leek me ook onoverkomelijk. Inmiddels duurt onze evacuatie uit het publieke domein zes weken.

Lees verder >

 

BREAKING-de-week #7

© David Shrigley

 

6 mei 2020

Ruimte bestaat niet als ‘een iets’, zegt Donald Judd in een interview (zie hieronder). Het is overal en onbegrensd. Ruimte en tijd worden bepaald door hoe we ze persoonlijk ervaren – voelt iets lang of kort, voelt is beklemmend of vrij? Zo is het dus mogelijk dat ik meer ruimte voel, nu vrijheid me is ontnomen en de buitenwereld (voor een van nature eenzelvig iemand als ik) is waar die hoort: buiten. Schrijver Daan Heerma van Voss, te beluisteren in de nieuwe afleveringen van onze podcast, is er vanuit zijn huiskamer juist op uit getrokken door met honderden mensen over de hele wereld te bellen en de verhalen op te tekenen over de situatie waarin ze verkeren.

Lees verder >

 

 

 

BREAKING-de-week #8

© David Shrigley

 

13 mei 2020

Ik had iets nodig na weken van ascese, een schittering, een uitje, een klein feest, want het was alsof onder mijn huid het bloed minder stroomde, letterlijk. Het duurde even voor me een oplossing inviel. Ik liet het de mannen van inkoop weten: 
‘Nemen jullie een fles roze champagne voor me mee?’ 
‘Champagne?,’ vroegen ze. ‘Roze?!’ Een dag lang sleepte ik mijn fles bloesemkleurige bubbel met me mee. Hij stond op mijn schrijftafel, op het aanrecht en naast de bank waarop ik een boek las. Zo nu en dan werd hij gekoeld. Het was zeker zo dat ik er zonder menigte minder uitgelaten van werd, maar oei wat was het goed. 

Lees verder >

 

 

BREAKING-de-week #9

© David Shrigley

 

20 mei 2020

Na mijn geboorte lag ik de eerste zes weken gescheiden van mijn tweelingzus in een couveuse zonder bezoek. Misschien ben ik daardoor goed in me afzonderen geworden en matig in afscheid. Hoe dan ook: het ei is gebroken, mijn gewichtloze binnenruimte is verstoord. Zelfs de unaniem verkozen ‘General Director Homefront Security’, ook wel onze jongste, hij die ons op een orthodoxe lockdown hield en die de afgelopen maanden de wereldwijde besmettingscijfers en het gedrag van de menselijke soort heeft gevolgd, is tot de conclusie gekomen dat er geen houden meer aan is. Na negen weken komen ook wij ‘intelligent’ uit.

Lees verder >

 

 

 

BREAKING-de-week #10

© David Shrigley

 

27 mei 2020

Je hebt 100 dagen nodig om jezelf een nieuwe routine aan te leren. Houd iets 100 dagen vol en je wilt niet meer zonder. We zijn vandaag officieel 65 dagen van elkaar verwijderd én met elkaar onderweg. Waar naartoe is ons misschien nog niet duidelijk, maar dat oude plannen en ritmes vervangen moeten worden, dat staat vast. We kunnen ons luie optimisme of pessimisme overstijgen door een diep en rationeel vertrouwen in de menselijke geest, schreef psycholoof en filosoof Erich Fromm (1900-1980). En daarom kun je je afvragen wat je nog 35 dagen wilt volhouden om blijvend ten gunste te veranderen. Ten gunste van jezelf en daarmee de wereld, want we gaan natuurlijk wél de aarde redden. En voor de natuur zorgen is makkelijker dan je denkt, zegt kunstenaar Claudy Jongstra in Even bellen met… 

Lees verder >

 

Reacties op BREAKING-de-week #1 – #10 | See All This in quarantaine

laat een reactie achter

Uw beoordeling