De expositie van Guy Yanai (1977) heet Calm European. Twee dingen die hij zelf nooit zal zijn. Hij groeide, als kleinzoon van gevluchte grootouders, op in Israel en de VS. ‘Mijn werk zit vol tegenstellingen: rust en onrust, thuis en niet-thuis, ergens en nergens.’
Je hebt zojuist – in vijf minuten – een zelfportret gemaakt. Lijkt het een beetje?
‘Ja, dat ben ik tijdens dit interview.’
Beschrijf jezelf in een paar woorden?
‘Over het algemeen een aardig mens, geobsedeerd door kunst, vader, angstig en onrustig, ongeduldig, eet veel seizoensgroenten.’
Op welk moment wist je dat je kunstenaar wilde worden?
‘Op mijn vijftiende las ik The bluest eye van Tony Morrison en raakte heel geïnspireerd om te schilderen en dat ook altijd te blijven doen.’
Wat zou je doen als je geen kunstenaar was?
‘Dan zou ik denk ik in de gevangenis zitten, omdat ik me geen raad zou weten met mezelf. Dat, of hovenier.’
Met welk materiaal werk je het liefst en waarom?
‘Olieverf op Belgisch linnen. Heel simpele materialen en tegelijkertijd de meest diepzinnige metafoor: olie op doek heeft onmiddellijk betekenis.’
Wat is het uitzicht vanaf je werkplek?
Heb je een opvallende (dagelijkse) gewoonte?
‘Ik drink elke ochtend koffie in een koffietentje op weg naar mijn studio. Daar zit ik altijd aan het slechtste tafeltje, zodat niemand me stoort.’
Wat is jouw thema?
‘Het leven zelf.’
Wat hangt er thuis aan de muur?
Wat is kunst voor/volgens jou?
‘Kunst hoeft nergens aan te voldoen.’
Welk kunstwerk had je graag zelf gemaakt of bedacht?
‘Piero della Francesca’s Flagellation: een klein schilderijtje uit de 15e eeuw, maar het is een tijdloze interactie tussen poëzie en wiskunde.’
Door wiens ogen word jij het liefst gezien?
Door mijn vrienden en de mensen die ik respecteer.’
Van wie zou je het geweldig vinden dat hij/zij werk van je aankocht?
‘Een ieder die het kan waarderen. Het verbaast me nog altijd dat mensen geld neerleggen voor mijn werk, en dat ik daar dan mijn auto van kan betalen.’
Titel en korte uitleg van je nieuwste werk?
‘Calm European. Die titel is zowel geestig als serieus bedoeld. Europeanen zijn volgens mij zo kalm omdat ze geworteld zijn; door generatie op generatie op dezelfde plek te wonen. Het zijn twee dingen die ik nooit zal zijn. Mijn schilderijen gaan over kleine dingen in mijn leven. Ik schilder bijvoorbeeld planten uit verschillende werelddelen. Mijn werk zit vol tegenstellingen: rust en onrust, thuis en niet-thuis, ergens en nergens.’
Welke indruk wil je bij de kijker achterlaten?
‘Zou Cézanne deze vraag kunnen beantwoorden?’
Als je één ding kon veranderen (aan de wereld)?
‘Dan zouden meer mensen oog hebben voor schoonheid.’
Verder nog iets dat je kwijt wil?
‘Ik raak gestrest van “rustige Europeanen”.’
De expositie Calm European van Guy Yanai is tot en met 27 mei te zien in Flatland Gallery
Reacties op Interview met Guy Yanai
Greetings Jeanette van der Valk, a happy European