See All This gelanceerd, #1 verschenen

19 januari 2016
Lancering See All This

Dinsdag 19 januari in het Eye in Amsterdam. In den beginne was er een heel wild idee. En nu is er See All This: het nieuwe kunstplatform, dat tot stand kwam in samenwerking met 16 musea en het RKD. Kunstliefhebbers kwamen samen om de langverwachte lancering van See All This te vieren. Er was vreugde, en een gevoel van urgentie: See All This moest er komen.

En dat vonden niet alleen de mensen van See All This zelf. Hans van Beek , journalist bij het Parool voor de rubriek ‘Schuim’ (over feesten en partijen in de stad): ‘Ik kwam hiernaartoe en ik dacht: “Tja, het zoveelste nieuwe kunstblad: wie komt daar nou?” Maar het is stampvol! En het is ook nog al wat, als je zoveel musea weet te verenigen en zo’n enorm platform creeërt. Ik kan me niet voorstellen dat dat geen succes wordt. Als mensen straks op de tafels gaan dansen, krijgen ze een extra “sterretje” van me!’

Uitstijgen boven het gemiddelde

Marjan Ruiter, directeur van het Zeeuws Museum, deelt het enthousiasme: ‘Ik wilde meedoen aan See All this, omdat we het sámen maken. Ik denk dat het daardoor kan uitstijgen boven andere kunsttijdsschrift. Daarnaast heb ik vertrouwen in Nicole Ex. Ik weet dat ze toegankelijkheid en diepgang kan combineren. Dat hebben we wel gezien bij Hollands Diep.’

Ralph Keuning, directeur van Museum de Fundatie in Zwolle, deelt het gevoel van urgentie met de makers van See All This: ‘Het is hoog tijd dat er een goed tijdschrift voor kunst in Nederland is. De kunstwereld leefde lang in de stand “voorzichtig” en dan is dit een heel moedige beweging. Het is trouwens ook érg goed dat er hier bitterballen zijn!’

Iets wat er nog niet is

Chris Stolwijk, directeur van het RKD – Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis, is een van de mede-initiatiefnemers van See All This. ‘Ik geloof in See All This’, zegt hij. ‘Musea verbinden en op een eigentijdse manier de betekenis van kunst naar voren brengen voor een publiek is ontzettend belangrijk. Door ruimte te bieden aan eigentijdse vormgeving, hedendaagse kunst en daarbij de verbinding te leggen met traditie, biedt See All This iets extra’s. Iets wat er op dit moment nog niet is.’

Vrijwel alle directeuren van die deelnemende musea werden door fotograaf Robin de Puy vastgelegd in één foto. ‘Het moest natuurlijk een groepsportret worden’, vertelt ze, ‘en in een groepsportret wil je dat de individuen toch naar voren komen. Het zijn natuurlijk allemaal mensen met een karakter. Die karakters wilde ik laten spreken. Ik denk dat dat in dit geval is gelukt!’. De unieke foto kun je hier bekijken. ‘Ik ben nog steeds een enorm voorstander van bladen’, vervolgt De Puy. ‘Het tastbare heeft voor mij nog steeds een grote waarde, ik vind het een mooi initiatief en hoop dat het platform, zowel online als offline, lang zal bestaan.’

Maximaal toegankelijk

Hans den Hartog Jager, schrijver en kunsthistoricus, scheef een artikel voor het eerste nummer van See All This én is curator op de See All This-website. ‘See All This is zowel inhoudelijk maximaal, als maximaal toegankelijk. Als je begrijpt wat ik bedoel’, stelt hij. ‘See All This is zo enthousiasmerend dat mensen denken: hiermee word ik op de hoogte gehouden en geprikkeld.’

Bekijk hieronder de foto’s van de lancering, gemaakt door fotograaf Sanne Glasbergen:

 


See All This lancering - 19 januari 2016