Een utopie is niet enkel een (onbereikbaar) droomwereld. Het Griekse ‘utopia’ laat zich ook vertalen als ‘geen plek’. Gefascineerd door die dubbele betekenis reisden fotografenduo Sarah Cooper (1974, Verenigde Staten) en Nina Gorfer (1979, Oostenrijk) de wereld over. In landen als Argentinië, Kirgizië en Qatar spraken ze met vrouwen over migratie, ontworteld zijn, het collectieve culturele geheugen, feminisme en de vorming van identiteit. Met de opgedane kennis richtten ze zich voor Between These Folded Walls, Utopia vervolgens op jonge vrouwen in hun eigen lokale Zweedse gemeenschap. De geportretteerde vrouwen zijn als vluchteling naar Zweden gekomen of maken deel uit van de tweede generatie migranten en zijn allemaal tussen de 17 en 24 jaar. Cooper & Gorfer: “De leeftijd was belangrijk voor ons want in deze jaren droom je immers volop, geloof je in de maakbaarheid van de wereld, is je identiteit nog in ontwikkeling en is de geestelijke bagage die je meedraagt anders dan op latere leeftijd.”
Voor Between These Folded Walls, Utopia werd alle vrouwen gevraagd een kledingstuk, object of sieraad mee te nemen dat deel uitmaakt van hun identiteit, cultuur of al meerdere generaties in de familie is. Door de abrupte verhuizingen kon vaak niet meer meegenomen worden dan dat wat in een broek- of jaszak past: een sleutel uit Damascus, een sjaal van oma, een armband of een ring. De portretten die op het eerste gezicht een hemelse en sprookjesachtige sfeer uitstralen, zijn gemaakt met bijzondere aandacht voor sieraden en kleding waarbij de culturele betekenis niet onopgemerkt blijft.
di - vr : 10.00 - 17.30
za : 10.00 - 17.00
zo : 13.00 - 17.00
Bezoekers over Between These Folded Walls, Utopia