Nicole Ex | ONZE REDACTIE

Nicole Ex is kunsthistoricus, auteur, bladenmaker... en vooral hoofdredacteur van See All This. Eerder stond Nicole ook aan de wieg van het magazine Hollands Diep. Nog eerder studeerde ze af met een scriptie over restauratiedilemma’s: 'Zo goed als oud' (1993). Het werk verscheen in boekvorm en is nog altijd een klassieker op Nederlandse universiteiten.
Nicole Ex

De keuzes van Nicole Ex

Billen, borsten, vogels

Al jaren ben ik een grote liefhebber van Ellsworth Kelly. Kunst waar je tijd voor moet nemen, zodat je kunt verdwijnen in de primaire kleurvelden die hij schildert. Maar na de clip op de site van uitgeverij Phaidon naar aanleiding van zijn nieuwe boek  (de prachtig in rood linnen uitgevoerde monografie Ellsworth Kelly die een paar dagen voor Kelly's dood verscheen) kijk ik met andere ogen naar zijn werk. Kelly spreekt over zijn fascinatie voor ‘the human body’ en ‘birds’. Nu ik zijn voorliefdes ken, zie ik ze plotseling in zijn werk terug: billen, borsten, vogels.

Focus

Op dag 2 van de TEFAF probeerde ik het 'boze oog' (zie post hieronder) te vergeten door mij te richten op de cirkel - oud symbool van oneindigheid, zon en maan. De eerste woningen waren cirkelvormige tenten. De eerste dansen waren cirkeldansen. De voorstelling van de steen der wijzen, de ridders van de ronde tafel, de slang in de vorm van een cirkel die in haar eigen staart bijt stond voor wijsheid en onsterfelijkheid. Zelfs God werd bij gnostici omschreven als een cirkel waar de omtrek nergens en het middelpunt overal is. Cirkels op TEFAF 2016 zijn er genoeg - in voorstellingen van de aarde, in spiegels, juwelen en in de hedendaagse kunst van Anish Kapoor en Damien Hirst.

Hallucinatie

Het moet gelegen hebben aan de combinatie champagne, mensen en objecten dat ik tijdens de opening van TEFAF in een hallucinerende staat van bewustzijn kwam. Terwijl ik handen schudden, van stand naar stand liep en de uitzinnige uitstalling bestudeerde, kwam het mij voor dat een deel van de objecten schaamteloos terugkijkt als je je blik er op richt. Kijken en bekeken worden op TEFAF 2016.

Queensize

Queensize in Museum Arnhem toont vrouwelijke kunstenaars uit de collectie van de Duitse verzamelaar Thomas Olbricht: Marlene Dumas, Vanessa Beecroft, Elizabeth Peyton. De tentoonstelling gaat over vrouw zijn en het vrouwenlichaam, waarvan de kwetsbaarheid en ontbering wordt uitgelicht meer dan zijn intelligentie en schoonheid. Of een man anders over deze tentoonstelling loopt dan een vrouw? Dat kan niet anders. Mannen bekijken en begeren het vrouwenlichaam, vrouwen ervaren dat lichaam (en die mannenblik). En precies met dit verschil word je op Queensize geconfronteerd. Sleutel tot het thema is het werk van de Turkse Sükran Moral dat verwijst naar L’origine du monde van Gustave Courbet, maar bij Moral is de kut geen heilige graal, maar een open wond. Ik kies hier voor Moral's Hamman dat de wens verbeeldt waarmee ik het museum verlaat: alsjeblieft, meisjes, vrouwen, ben frank en vrij en fier!